måndag 5 november 2012

Apportering

Mia tipsade mig om en bra artikel http://www.klickerklok.se/uppdaterad-apporteringstraning/ Jag har länge jagat ett bra sätt att träna apporter, eftersom Dexter HATAR dem. Jag har frågat många olika personer(olika erfarnheter kring både bruks och just Schnauzer-människor). Alla hamnar i samma ormgrop.... tvångsapporetering. Jag har hela tiden känt att jag vill att min hund skall appoterar med glädje, vilket jag inte tror är resultet på längre sikt.

Jag har nu läst hela artikeln och valt ut några meningar och stycken som jag tyckte kändes viktiga och är något att lägga extra vikt på....

"Man kan naturligtvis ha olika målsättningar för sin apporteringsträning, men för egen del vill jag att hunden ska ha en riktigt häftig attityd kring apporter."

"Och oavsett vilka störningar hunden utsätts för, så ska hunden utstråla självförtroende och glädje."

"En bra apportering bygger på en bra kamplek"

"Om hunden griper leksaker direkt, håller emot och lägger vikten bakåt, har man vunnit mycket inför apporteringsträningen. Jag lägger gärna extra tid på att utveckla kampleken istället för att sätta igång med apporteringsträning för tidigt."

"Den viktigaste förberedande apporteringsträningen jag gör, handlar om att shejpa hunden till att dra i föremål som jag håller fram."

"Den viktigaste förberedande apporteringsträningen jag gör, handlar om att shejpa hunden till att dra i föremål som jag håller fram. I början använder jag mjuka, lätta föremål (om jag inte har en kampgalen piraya som kanske behöver något tråkigare för att inte gå i taket) och går sedan vidare till andra typer av föremål (plaströr, teskedar, pennor, handskar, kedjor, koppel… allt man kan dra i). Det här är inte kamplek, jag är passiv och hunden är aktiv."

 "Det är alltid hunden som söker upp föremålet, aldrig jag som stoppar in det i munnen på hunden."

"Så, sammanfattningsvis:
  • Lägg en bra grund med kamplek och lekapporteringar
  • Träna korta, fartfyllda pass med mycket lek
  • Shejpa hunden till att dra i föremål du presenterar
  • Låt alltid hunden gripa föremålet, tryck det aldrig mot hunden
  • Låt hunden sätta sig för att få dig att presentera föremålet (när hunden kan dra)
  • Se till att hunden hela tiden jobbar för belöning, det får inte bli kamp med föremålet för kampens skull
  • Belöna för ett lugnt, men tungt drag. Du ska känna att hunden lägger vikten bakåt trots att den sitter
  • Släpp föremålet kort, kort i början. Ta tag igen och belöna om hunden håller kvar
  • Öka tiden hunden får hålla på egen hand
  • Använd omvänt lockande för att öka förståelsen (kan göras på alla steg)
  • Testa under rörelse
  • Testa med alla möjliga typer av föremål
  • Utvärdera hela tiden hundens attityd. Hunden ska verkligen vilja ha föremålet!
  • Hunden får bara släppa på klick eller ”tack”, inte på andra ljud eller kommandon (självklart väljer du släppkommando själv…)"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar