söndag 24 februari 2013

Uppletande

Denna helgen har gått i hundens tecken. I fredags kom vår uppfödare, Carina upp och skulle ha lite "spa" hos oss. Hon fick ändå arbeta lite;) trimmade på hundarna. Och så kom våra goa vänner Svenne och Barbro hit och hämtade en lite ljuvlig valp som dom hade döpt till Malte, en mellis. Jättesöt. Är alldeles valpsjuk nu.

Idag har vi tränat uppletande, Oskar och jag. Det var ett tag sedan nu, så vi la ut en "ret-sak" och två andra föremål som han inte såg. Riktar upp honom och han jobbar så fantastiskt! Det är en fröjd och se honom. Riktig glädje. Fick höra en kommentar som jag verkligen behövde nu;
"Du har mycket hund, mer än du tror. Han är mer som en liten brukshund än en dvärg Schnuzer".  Det kändes så skönt, jag har tyckt att det har varit så kul med lydnad, men Dexer har hatat det. Han har en bra grundlydnad och skulle mycket väl  kunna tävla LK:1, men han gör det lite halvhjärtat och enbart för att matte ber honom. Men glädjen fattas!!! Varför ska han  behöva göra det då? Dock, släpper man honom på en agilityplan tänder han till och blir sååå taggad. Så, klart att han ska träna och tävla agility!

Oskar älskar att jobba. Han har en helt annan arbetslust....... dom är som natt och dag, trots samma ras och faktumet att dom är halvsyskon.

Jag älskar båda mina hundar<3 Jag har bara lite dåligt samvete när jag stuvar in Oskar i bilen och åker utan Dexter, men när våren och värmen kommer, kommer han vilja vara med och tycka att det är lite roligare igen, när det är torrt och varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar