måndag 18 februari 2013

Jan Fennell Foundation course, första gången på svenska.

Jan Fennell Foundation course in Amichien Bonding, for the first time in Swedish. Jag fick detta unika tillfälle att vara i Tvååker den 16-17 februari 2013.
 
Gängbild.
Från vänster stående: Janne, Ann, Eva, Tina, Helene och Marina.
Sittande från vänster: Mervi, Ingrid, Erica och Jag.
 

Två långa med inspirerande dagar och jag höll uppe koncentrationen uppe med te och choklad.

Vår fantastiska "lärare" Meriv Kärki

Antecknar

Några av mina nyfunna vänner i lokalen.

Erica och jag

Viktiga Viktiga ord

Smygreklam;)

 vi åt lunch ihop

kväll. trött

Tina och Erica
 
Jag har lärt mig så otroligt mycket denna helgen. Jag har lärt mig hur jag blir en bra och trygg ledare. Ordet "Lugn" har satt sig i huvudet, och desstuom tålamod. Skapa en bra grund och kanske backa om man får ett bakslag. Jag har lärt mig begreppet SSCD(översatt till svenska; start, stopp och byt riktning). Jag behöver inte slänga mig in i konflikter med mina hundar, jag behöver inte tjata livet i ur dom. Inte skrika "Oskar, Oskar, kom Oskar".
 
Det svåraste, som egentligen är det lättaste är att ignorera mina goa söta hundar som kommer med leksaker  och står och vifftar på svansen. Jag kan krama och gosa hur mycket som helst, när det är på mina villkor. Dom får leka, när jag säger att vi kan leka och att vi avsluta den. Jag bygger en grund genom att ha en bra status.
 
Jag kan gå till Kina. Men om jag har en dålig dag, inte är lugn och trygg, går jag runt kvarteret. Åter igen, SSCD. Jag lämnar hundarna, kommer tillbaka och mina hundarn är inte, som i mångs ögon "min hund är jätteglad". Dom är lättade, lättade av att flocken är tillbaka.
 
Jag känner redan, sedan jag kom hem, att det har hänt något. Kan jag bara övertyga mina föräldrar om detta, kommer det bli bra. Jag kommer vara lugn  och mina hundar kommer veta att jag är ledaren och jag hanterar olika situationer, som hundmöten och vakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar